Instrukcja postępowania przy sporządzaniu korekt zestawień refundacyjnych na Portalu Świadczeniodawcy
Wykonując korektę do zamkniętego okresu rozliczeniowego należy wykonać następujące kroki:
1.
Złożyć wniosek elektroniczny (bez konieczności przekazywania wersji papierowej) do Dyrektora DOW NFZ o zgodę na złożenie korekty do zamkniętego okresu rozliczeniowego,
- ze strony głównej Portalu należy wybrać „okresy rozliczeniowe”. Wyszukać okres, do którego będzie sporządzana korekta, następnie odznaczyć „pokaż tylko niezablokowane”, kliknąć „znajdź”. Kiedy wyszukiwany okres pojawi się w dolnym pasku, należy przejść do „szczegóły” i „wnioski o otwarcie zamkniętego okresu rozliczeniowego”.
- podczas składania elektronicznego wniosku o otwarcie zamkniętego okresu rozliczeniowego należy podać w uzasadnieniu wniosku:
1)
Proszę o odblokowanie okresu rozliczeniowego z powodu (wybrać powód
z poniższej listy):
– usuwania pozycji;
– dopisania pozycji;
– korekty pozycji;
– inne
2)
Podać numer korygowanej recepty (22-cyfrowy)
3)
A następnie szczegółową informację w jakim celu będzie wykonywana korekta.
Przykładowe uzasadnienia:
– „ sporządzenie korekty wynika z zaleceń pokontrolnych nr ……..”
– „recepty po weryfikacji zgodnie z komunikatem DOW NFZ”
– „brak karty EKUZ”
– „źle sprawozdany numer pesel”
– „poprawa błędnie wpisanego nr prawa wykonywania zawodu lekarza”
- zaznaczyć „przekaż do OW NFZ”.
2.
Następnie należy monitorować status wniosku. Po zakończeniu oceny wniosku przez Oddział, apteka otrzyma odpowiedź na Portalu z podaniem terminu otwarcia zamkniętego okresu rozliczeniowego. Apteka ma obowiązek dopilnowania przesłania korekty w podanym terminie (pracownicy DOW NFZ nie będą informować telefonicznie aptek o otwarciu okresu rozliczeniowego).
3.
Wysyłanie korekty w formie komunikatu xml odbywa się w następujący sposób:
- Apteka sporządza komunikat xml, zawierający korygowaną pozycję zaznaczając ją w swoim systemie (nie przesyła komunikatem xml
danych z całego okresu). Może być to poprawa, dodanie albo usunięcie.
- Dokonując korekty należy pamiętać o przekazaniu komunikatem xml całej recepty, anie tylko poprawianej pozycji z danej recept (brak sprawozdaniadanych, które były wcześniej prawidłowo przekazane, spowoduje ich usunięcie i apteka po wygenerowaniu szablonu korektyotrzyma korektę ujemną). Prawidłowo wykonana korekta poprawiająca (jeżeli nie dotyczyła wyceny leków) powinna opiewać na kwotę 0 zł. Wersję papierową, podpisaną przez osoby uprawnione należy złożyć w siedzibie DOW NFZ we Wrocławiu, w delegaturach, bądź przesłać pocztą. Wykonując korektę usuwającą należy pamiętać, aby komunikat xml korekty był wykonany w trybie ”U”(usuwającym).
- Po przesłaniu komunikatem xml korekty należy sprawdzić odpowiedź – czy plik został prawidłowo wczytany, czy wszystkie pozycje zostały zaakceptowane. Jeżeli wystąpiły błędy należy je poprawić i przesłać nowy komunikat xml.
- Nie można przesyłać dwa razy tego samego pliku, zawsze trzeba wygenerować nowy komunikat xml z nowym numerem przesłania.
4.
Sporządzenie korekty w wersji papierowej:
- Przed zleceniem wygenerowania szablonu należy mieć pewność, że komunikat xml został w czytany prawidłowo.
- W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wygenerowanym szablonie istnieje możliwość poprawy sprawozdania poprzez przyciśnięcie przycisku „popraw sprawozdanie”.
- Zlecenie wygenerowania sprawozdania powoduje zamknięcie okresu rozliczeniowego i uniemożliwi dalsze przesłania
- W celu ponownego otwarcia okresu rozliczeniowego należy ponownie przesłać w niosek elektroniczny
5.